Mr.Gondo

Bu sefer Kurosawa’dan yine bir Japon samuray filmi yok ya da Sheakespeare veya Dostoyevski uyarlaması bir film de değil bu. Film sınıf farklılıkların olduğu bir ülkedeki işlenmiş bir çocuk kaçırma hikayesini ele alıyor.  Bu iki uç noktalarımız tepede çok lüks bir evinde yaşayan zengin bir ayakkabı şirketinin yöneticisi ile hemen tepenin altında yaşayan kötü bir adam. Bu filmde de insanlara daha iyi ilişki kurmayı, bulundukları ortamı iyi kavramayı aşılayan bir yapı içindedir. 

Filmi iki parçada düşünebiliriz birisi bayağı detaylı düşünülmüş bir çocuk kaçırılması anını nerede ise sadece bir tepedeki evin içinde anlatmaktadır. İkinci kısım ise fidyenin ödendikten sonraki suçluyu yakalama çalışmalarına odaklanmaktadır. Mr. Gondo dediğim gibi bir ayakkabı firmasında ortak yöneticilerden biridir ve şirket içinde belli entrikalarla kumarların döndüğü bir durumun içerisindedir. Ama büyük bir servetini ortaya koyarak şirkettin iyiye gitmesi yönünde fikirlerini uygulayabilmek adına hisselerin çoğunu almak için çeşitli anlaşmalar yapmıştır. Akşama yardımcısını bir şehre gönderip bu planını zafere götüren hamlesini yapacaktır. Ama ne yazık ki çocuğunun kaçırıldığının haberini alır. Kaçıran kişi alışılmışın dışında çok yüksek meblağda para istemektedir ve Mr.Gondo, bu parayı verirse o zafere götürecek hamlesini asla gerçekleşmeyecektir. Bu parayı vermeye hemen hazırdır çünkü kaçırılan kendi öz çocuğudur. Ama hemen sonrasında odaya kendi çocuğu giriyor bunun şaşkınlığı ile ne olduğunu anlamıyor. Ama bundan önceki sahnelerde çocuğu şoförünün oğluyla oyunlar oynuyordu ve bir kısımda karakterlerini değiştirmişlerdi oyun içerisinde bu yüzden birbirlerinin kıyafetlerini giymişlerdi. Kaçıran kişi de farkı anlamadığı için şoförün çocuğunu kaçırmıştı. Bunun üzerine hemen polise haber verirler ve dedektifler kayıt izleme sistemlerini kurup Mr.Gondo ile iş birliğine girerler. Kaçıran kişi yanlış çocuğu kaçırdığını anlamasına rağmen Mr.Gondo’nun tüm servetini mahvetmeye kararlıdır. Mr. Gondo buna pek sıcak bakmamaktadır doğal olarak o paraya ihtiyacı vardır ve şoförün oğluna vermek için değerli görmemektedir. Dedektifler biraz ödemesi için teşvik etse bile “Kendi hayatını koruma hakkına sahipsin” diyorlar. Mr.Gondo uzun stresli düşüncelerinden sonra fidyeyi ödemeyi kabul ediyor. Her sahnedeki her karakterin duyguları çok iyi yansıtılıyor. Bir trende değiş tokuşun olacağını, ne tip çantaya hangi miktarlarda para konulacağına kadar detaylı bir teslimat planı sunuyor kaçıran kişi. Çantanın içerisine yanınca veya suya falan atılınca belli renkte duman çıkaracak maddeler yerleştiriyorlar böylece kaçıran kişi eğer çantadan kurtulmak isterse konumu belli olsun diye. Trende iken kaçırandan bir telefon gelir ve parayı camdan aşağı atmasını ister çocuk trende değil dışarıdadır. Mr.Gondo çaresizlikle çantaları atar ve çocuğu sağ salim kurtarırlar. Bu olaydan ötürü gazetelerde Mr.Gondo bir kahraman olarak duyurulur ama parasının çoğu gittiğin şirkete büyük bir borcu kalmıştır. 

Bu kısımdan sonra filmin suçluyu yakalamak adına olan polislerin yaptığı çalışmalarla geçmektedir. Şoför ise aşırı kendisini kötü hissetmektedir ve çocuğunu kaçıran hakkında bilgileri hatırlaması için aşırı zorlamaktadır. Polisler çocuğu alıp kaçıranın yol haritasını bulmak isterler ama şoför çoktan yola koyulmuştur. Polis ve şoförün birbirinden habersiz ayrı ayrı ipuçlarını takip edip aynı yerde buluşurlar. Çocuk kaçıranın evini bulur ama içeriye girdiklerinde ölmüş bedenler bulurlar. Yüksek doz eroin almışlardır ve bu oran sadece sağlık alanında birilerinde olacağı düşünülür. Olay yerini incelediklerinde bir not da bulurlar ve bu not ölen kişilerin de üstünde birinin olduğunu göstermektedir. Kaçırılan çocuğun beyanlarına göre kaçıranın elinde bir yara vardır. Çok geçmeden bir yerde o çantalara yerleştirdikleri duman yayılmaya başlar ve araştırmalarına göre yakında bir hastaneden biri getirip orada yakmıştır. Polisler hastanede gizli gözlemlerini yapmaktadırlar ve bu özelliklere uyan bir stajyeri saptarlar. Polis, direkt yakalamanın doğru olmadığını çünkü eğer şimdi yakalarlarsa suçlunun 15 yıl hapis yiyeceğini bilmektedirler. Bir adamın hayatını mahveden biri için aşırı az bir cezadır. Onun için kaçıran kişinin yine overdose bir cinayete teşebbüs etmesi için bir tuzak kurarlar. Sanki o ölenler hiç ölmemiş gibi kaçıran kişiye bir not daha hazırlarlar diğer nota benzer ve gazetelerde fidyeye verilen paraların bazılarının harcandığını yayarlar. Kaçıran kişi panikle yine eroin alıp onları öldürmek için oraya gelecektir. Ama ondan önce malı alıp denemek ister. Varoş bir mahallede çaresiz bir kadını alıp otel odasında eroini dener. Bu sahneler güzel bir takip sekansına sahiptir. Sonrasında eve gelip öldürmek için içeri girecekken polisler tarafından yakalanır. Mr.Gondo’nun parasının çoğunu kurtarırlar ama çok geçtir artık haciz kapısına gelmiştir çoktan. Kaçıran kişi idam cezasına çarptırılır ama Mr.Gondo ile görüşmek ister. Mr.Gondo artık küçük bir fabrikası vardır daha az kazanıyordur ama özgür bir yönetime sahiptir. Suçlu pişman olmadığını her gün o aşağılık yerden o tepedeki eve bakmanın rahatsızlığını ve kıskançlığını anlatır. Mr.Gondo da çok çalışarak geldiği bu konumdan dolayı neden birbirlerinden nefret etmeleri gerektiğini sorar. Bu kısımda çekimler aşırı hoş ele alınmıştır karakterlerin arasında cam vardır ama birinin yüzünü çekerken diğerini de yansımadan görmek durumun derinliğini geliştirmektedir. 

Çantaya koydukları işaret yanarken

Film yine siyah beyaz olmasına rağmen ışıkları ve ambiyansı ile göze hiç batmamaktadır. Karanlıklarda gölgeler tamamlanır, dar açıklıklarla ışığa ulaşan bir açısı vardır. İyi ve kötünün insanların içerisinde bulunduğunu yaptıkları bir iki kararla ne kadar birbirlerine benzeyeceklerini gösteren filmdir. Tüm filmlerinin neredeyse ortak noktası olan birleştiriciliği yine bu filmde de ön plandadır. Polisiye dram filmidir sevenlere önerilir.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s